Evenemangsstöd - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningOm evenemangsstödet
Ett rikt utbud av evenemang bidrar till att göra Kristinehamn till en attraktiv plats för både besökare och invånare. Evenemangsstödet finns för att uppmuntra arrangörer att skapa eller utveckla evenemang som bidrar till ökad turism, stärkt gemenskap och lokal tillväxt.
Här hittar du all information för att ansöka om stöd till ditt evenemang i Kristinehamn.
Vem kan söka?
Företag och ekonomiska föreningar är välkomna att söka stöd för sitt planerade evenemang som genomförs helt eller delvis i Kristinehamn.
Hur söker jag?
Ansökan görs via vår e-tjänst.
När får jag besked?
Ansökningar hanteras och beslutas löpande av Kristinehamns kommun genom Näringslivssamverkan i Kristinehamn AB, nedan kallat Närsam.
Beslut om eventuellt beviljat stöd skickas ut per e-post. Där framgår belopp, villkor för stödet och hur du går till väga för att få beloppet utbetalt.
OBS! Om evenemanget inte blir genomfört som planerat kan man bli återbetalningsskyldig.
Om ett evenemang senareläggs men behåller samma status och storlek utbetalas det evenemangsstöd som beviljats.
Om ett evenemang ändrar storlek och omfattning beslutar Närsam om nytt stöd utifrån de förändrade förutsättningarna.
Kriterier:
- Ansökan ska inkomma minst tre månader innan evenemangets genomförande
- Evenemanget ska bidra till att stärka Kristinehamns attraktivitet och öka kännedomen om kommunen som besöksmål
- Evenemanget ökar antalet besökare till Kristinehamn
- Evenemanget ska vara öppet och inkluderande för alla
- Evenemanget måste vara tillgängligt för personer med olika typer av funktionsvariationer
- Evenemanget involverar ett hållbarhetstänk
- Det ska finnas en säkerhetsplan vid genomförande av evenemanget
- Evenemanget ska synas i Kristinehamns evenemangskalender - information till detta begärs in efter att beslut har fattats
- Stödet är avsett att fungera som en kompletterande finansiering för att förbättra och utöka evenemanget, snarare än att vara den primära finansieringskällan.
- Evenemang som ansöker om stöd flera år i rad ska visa en plan för att successivt uppnå självförsörjning och minska beroendet av ekonomiskt stöd.
Krav:
- Ansökan ska innehålla en realistisk budget och beskriva hur stödet kommer att användas för att utöka eller förbättra evenemanget
- Det ska finnas en marknadsplan som beskriver hur ni sprider information och kännedom om ert evenemang
- Logotypen eller varumärket Visit Kristinehamn ska inkluderas i evenemangets marknadsföring
- Ansökan ska innehålla information om hur stödet kommer att användas för att utöka och förbättra evenemanget, exempelvis genom ökad marknadsföring eller extra aktiviteter etc.
- Återrapportering av hur evenemanget gick ska skickas in senast 2 månader efter genomförande.
Om du inte kan använda tjänsten är du välkommen att kontakta kommunens växel på 0550-880 00.
Behandling av personuppgifter
De personuppgifter som lämnas registreras och behandlas för att underlätta administration, handläggning samt för statistiska ändamål.
Mer information om hur kommunen hanterar personuppgifter hittar du på kristinehamn.se/personuppgifter.
Du kan även kontakta kommunstyrelsens dataskyddsombud via kommunens växel 0550-880 00.
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Behörighet att signera för organisationen
- Så här skaffar du e-legitimation